Dienstverlening Keolis Blauwnet nagenoeg op orde dankzij komst nieuwe machinisten
Na een uitdagend jaar van personeelstekorten en rituitval, meldt Keolis Blauwnet dat de dienstverlening op onder andere het traject Zwolle-Kampen weer nagenoeg op orde is. Dankzij de aanwerving van nieuwe machinisten kon de nieuwe dienstregeling per 10 december zelfs worden uitgebreid.
In 2023 werd Keolis Blauwnet geconfronteerd met een toenemende personeelskrapte, deels veroorzaakt door overgestapt personeel naar de NS en het gebruik van de Regeling Vervroegde Uittreding door diverse collega’s. Hierdoor ontstond in korte tijd een aanzienlijk tekort aan personeel, wat de uitvoering van de dienstregeling bemoeilijkte.
Het aantrekken van nieuwe machinisten stond hoog op de agenda, en met succes. In september vorig jaar startte een nieuwe machinistenklas, hoewel het opleiden van personeel 5 tot 7 maanden in beslag neemt. Hierdoor bleef het personeelstekort een uitdaging, vooral merkbaar voor reizigers op het traject Zwolle-Enschede na de zomer van 2023.
In november bereikte de rituitval een piek van ongeveer 10%, waardoor de dienstverlening onder het gebruikelijke niveau kwam. Op 10 december maakten tien collega’s van het traject Zutphen-Hengelo-Oldenzaal de overstap naar Zwolle-Enschede en Zwolle-Kampen, en zijn de eerste geslaagde machinisten ingestroomd. Drie extra machinisten werden ingehuurd, waardoor de bezetting nu grotendeels is hersteld.
De resultaten zijn al zichtbaar, met een opmerkelijke verbetering van 70% minder rituitval in januari ten opzichte van november. Chris Hogeveen, algemeen directeur van Keolis Nederland, benadrukte dat hoewel onvoorziene gebeurtenissen op het spoor altijd mogelijk zijn, Keolis blij is de uitdagingen van het afgelopen jaar te kunnen overwinnen.