Linde Zandsteeg en Emma Becker winnen Kampense Voorleeswedstrijd!
Emma Becker van CBS De Wegwijzer uit Kampen en Linde Zandsteeg van basisschool Eben-Haëzer uit IJsselmuiden hebben afgelopen woensdagen de voorrondes van De Nationale Voorleeswedstrijd gewonnen, welke plaatsvonden in de Stadskazerne. Beide winnaars zullen binnenkort Kampen vertegenwoordigen in de regionale finale op 28 februari, wederom in de Stadskazerne. En wellicht wordt één van hen wel De Nationale Voorleeskampioen 2024!
De 23 deelnemende kandidaten werden in twee verschillende rondes, aangemoedigd door hun supporters en spandoeken, om de beurt naar voren gehaald en kort aan het publiek voorgesteld. Vervolgens las iedere kandidaat een fragment voor uit een zelfgekozen boek. Terwijl de kinderen een boekenspeurtocht deden, trok de jury zich terug. Er werd gelet op zaken als verstaanbaarheid, tempo en emotie. Ook het contact van de voorlezer met het publiek was belangrijk. Na een spannend kwartiertje van juryberaad, werd het verlossende woord door juryvoorzitter Henriëtta Schutte gesproken.
Linde las een fragment voor uit het boek ‘Kampioen’ van Corien Oranje. De jury vond dat Linde prachtig voorlas: ze vertelde het verhaal heel beeldend en mooi met veel inlevingsvermogen. Bovendien sprak Linde met een duidelijke stem en gaf ze een goede introductie van het boek. Emma las een fragment voor uit het boek ‘Yuna’s maan’ van Hans Hagen. De jury vond dat Emma een fijne voorleesstem had die je helemaal meevoert in het verhaal. Hans Hagen schrijft op een dichtende manier en Emma kon dat mooi overbrengen.
De Nationale Voorleeswedstrijd
De Nationale Voorleeswedstrijd is de spannendste leesbevorderingscampagne voor groep 7 en 8. Kinderen nemen het tegen elkaar op in verschillende wedstrijdrondes. Kinderen leren hierbij veel van elkaar en het wedstrijdelement is heel aansprekend. De plezierige spanning én het enthousiasme van de supporters maken de wedstrijd onvergetelijk voor leerlingen. De Nationale Voorleeswedstrijd, een campagne van Stichting Lezen in samenwerking met de Bibliotheken, beoogt hiermee het (voor)leesplezier te stimuleren.