Denk mee voor een nieuwe mooie binnenstad van Kampen
Iedereen in de gemeente Kampen weet dat de binnenstad van Kampen steeds verder leeg loopt. Winkels sluiten hun deuren en er komen geen nieuwe winkels meer bij. Het winkelend publiek wordt steeds minder en wijkt uit naar andere steden. Over de reden heeft iedereen wel een mening, maar waar kun je als burger terecht?
Projectgroep
Stichting Kampen Partners en de gemeente Kampen hebben een projectgroep samengesteld en een adviesgroep aangetrokken om hier onderzoek naar te doen. In deze projectgroep zitten belangenverenigingen van vastgoed, (eigenaren van winkelpanden) en de ondernemers.
De binnenstad is van iedereen. Het is een centrale plek in de stad waar verschillende functies bij elkaar komen. Wonen, werken, winkelen en beleven. De binnenstad heeft dan ook veel mensen die betrokken zijn en er belang bij hebben. Zoals ondernemers, (vastgoed)eigenaren, bewoners, burgers en bezoekers. De projectgroep wil zoveel mogelijk alle betrokkenen meenemen in het proces.
Bezoekers binnenstad
Het project, waarvoor een half jaar is uitgetrokken, onderzoekt hoe gastvrij en hartelijk de binnenstad kan worden. Gebaseerd op een sterke eigen identiteit, sterk aanbod aan winkels, horeca en beleving voor klanten en het stimuleren van retourbezoek. De concrete doelen zijn onderdeel van een breed gedragen gezamenlijk belang: een vitale binnenstad. Daarbij denkt de projectgroep aan: meer bezoekers in het centrum, hogere omzetcijfers voor de ondernemers, waardebehoud van panden voor de vastgoedeigenaren en minder leegstand. Het vraagstuk van de transitie en transformatie van de binnenstad (op weg naar een compactere binnenstad) is hierbij misschien wel de grootste uitdaging.
Meedenken inwoners
Inwoners van de gemeente Kampen, dus ook IJsselmuiden, Grafhorst en de andere kernen worden ook betrokken bij het project. Men wil open en transparant te werk gaan en via de projectwebsite kunnen betrokkenen en belangstellenden het proces volgen, reageren en vragen stellen.
Het meedenken van inwoners is een grote uitdaging. Hoe bereik je de juiste mensen, hoe kom je in contact met de ‘gewone burger’? In het verleden is het voorgekomen dat er een proef werd uitgevoerd zonder dat de inwoners goed op de hoogte waren gesteld. Denk bijvoorbeeld aan het fietsparkeren in de binnenstad. “Heel veel binnenstadbewoners waren niet op de hoogte en waren onaangenaam verrast dat ze hun fiets of scooter niet meer voor hun huis mochten parkeren.” Aldus een binnenstadbewoner.
“In hoeverre hebben de vastgoedhandelaren en ondernemers het voor het zeggen in een project”, gaat de binnenstadbewoner verder. “En wellicht kan de binnenstad niet alleen met winkels en horeca ingevuld worden, maar ook ruimer om de Oudestraat. De Geerstraat, Botermarkt en de Schapensteeg zijn mooie voorbeelden waar het wat meer gaat leven. Hoe mooi zou het zijn als het hele gebied tussen de Bovenhavenstraat, IJssel, Oranjesingel en het Stadspark aangekleed wordt. Een groter gebied, net als in Amersfoort. Je blijft wandelen en je verbazen over de prachtige oude straten, bruggen en huizen. Hang bloembakken aan de kademuur en de bruggen van de Burgel, dat kleedt al heel veel aan.”
Een groter gebied geeft veel meer sfeer en een welkom en het gevoel graag nog een keer weer terug te komen in de prachtige Hanzestad Kampen.
Wil je meedenken:
https://binnenstadkampen.dtnp.nl/contact/
Bron: https://binnenstadkampen.dtnp.nl/