Participatieweek Gemeente Kampen levert schat aan Informatie op

Participatieweek Gemeente Kampen levert schat aan Informatie op
Foto © KampenLive - Ewald Pikkert

De participatieweek in Kampen, gehouden van 22 tot en met 28 mei, heeft een rijke bron aan informatie opgeleverd. Tijdens deze week hebben medewerkers van de gemeente Kampen 162 gesprekken gevoerd met inwoners en ondernemers om hun mening te horen over de gemeentelijke dienstverlening en hun betrokkenheid bij het werk van de gemeente.

Gedurende de week waren medewerkers dagelijks beschikbaar op diverse locaties, zoals de markt in Kampen en IJsselmuiden, de skatebaan in het stadspark, het dorpshuis in Mastenbroek en Kampereiland, en het Kulturhus IJsselmuiden. Ook werden gesprekken gevoerd met ondernemers uit verschillende sectoren.

Wethouder Inwonerbetrokkenheid Erik Faber toonde zich tevreden over de resultaten. “Opvallend was de hoge bereidheid om mee te werken aan deze gesprekken,” zei Faber. “In totaal zijn er 162 gesprekken gevoerd met een zeer diverse groep gesprekspartners: jongeren, ouderen, gewone inwoners van Kampen, mensen in complexe situaties, ondernemers en netwerkpartners. De deelnemers kregen vragen voorgelegd over hun ervaringen en wensen op het gebied van inwonerbetrokkenheid en dienstverlening.”

Op de vraag of mensen zich betrokken voelden bij het werk van de gemeente reageerde 44% positief, terwijl 23% van de ondervraagden zich juist niet betrokken voelde. De gesprekken benadrukten het belang van omzien naar elkaar en het behoud van het eigen karakter van de stad en dorpen. Er werd ook blijvende aandacht gevraagd voor voorzieningen voor jongeren, mensen die minder handig zijn met een computer, en mensen met een smalle beurs.

Wethouder Dienstverlening Bernard van den Belt is eveneens verheugd over de uitkomsten. “72% van de deelnemers aan de participatieweek gaf de gemeente een rapportcijfer van 7 of hoger,” verklaarde Van den Belt. “Ongeveer 15% gaf de gemeente een onvoldoende, waarbij communicatie en afhandelingstijd bij vragen als verbeterpunten werden genoemd. Het gemiddelde rapportcijfer was een 7,1. Dit zijn mooie resultaten en een aanmoediging voor de organisatie om het nog beter te doen.”

De gemeente Kampen zal deze informatie gebruiken om de dienstverlening te verbeteren en inwoners beter te betrekken bij plannen en beleid. Sommige zaken kunnen snel worden aangepakt, terwijl andere informatie wordt gebruikt bij het ontwikkelen van nieuw beleid. De visie op dienstverlening en wijkgericht werken staan op de agenda van de gemeenteraad in december dit jaar.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *